Selvtester kan gjøre det lettere for studenter

SELVTESTER: Regjeringen anbefaler jevnlig testing av studenter. Norges arktiske universitet har bestemt at det vil bli utleveringssteder på hvert av deres studiesteder. Nord universitet er foreløpig usikre på om ordningen vil gjennomføres på deres campus. Foto: Marie Staberg
Etter anbefalinger fra Regjeringens pressekonferanse 14.januar har flere universiteter begynt å organisere utlevering av selvtester på studiestedene sine. Dette kan gjøre det betraktelig enklere for studenter.

Regjeringen oppfordrer universitetene til å legge til rette for jevnlig testing av studenter når den fysiske undervisningen starter opp igjen. Dette vil være en stor fordel og kan i beste fall redusere antall smittetilfeller.

"Forutsatt at det er tilstrekkelig tilgang til tester, anbefales det å legge til rette for jevnlig testing av studenter. Tester bør utdeles til studenter og det bør være enkel tilgang til tester på campus"

Regjeringen.no

Både NTNU, UiT og UiB er allerede i gang med utleveringen av selvtester på studiestedene sine. Nord universitet har foreløpig ikke tatt en beslutning på hvorvidt de skal gjøre det samme.

Nord Universitet hadde i fadderperioden jevnlig testing av studenter. Det stoppet raskt opp. Ved Nord universitet, avdeling Mo i Rana derimot har det tidligere vært mulig for studenter som er nærkontakter å hente selvtester på campus i stedet for å kjøre til utleveringsstedet. Dette opplyser Silje Bjellånes, studiestedsleder ved Mo i Rana.

I dialog med kommunen

Smittevernforumet ved Nord universitet har den siste tiden vært i kontakt med vertskommunene for å kartlegge hvorvidt utlevering av selvtester på campus vil fungere, og om det er tilstrekkelig med kapasitet.

UKLART: Ledelsen ved Nord universitet har enda ikke avklart situasjonen
Foto: Marie Staberg

– På oppdrag fra beslutningsgruppen ved Nord har smitteverforumet gjort vurderinger gjennom hele pandemien og kontaktet de ulike vertskommunene for å høre hvordan en slik prosess med eventuelt kan organiseres, forteller Bjellånes.

Rapporten smittevernforumet utarbeidet er sendt til beslutningsgruppen og skal vurderes i løpet av neste uke. Hvorvidt det blir utlevering av selvtester ved Nord sine studiesteder er foreløpig uklart.

– Det blir spennende og se hva beslutningsgruppen lander på. Vi gjør det vi kan for å tilrettelegge for studentene, avslutter Silje Bjellånes.

Organiserer flere utleveringssteder for selvtester

Norges Arktiske Universitet er ett av universitetene som kommer til å legge til rette for jevnlig testing av studenter på alle ti studiestedene. Dette opplyser de også om på universitetets nettside.

– Det er anbefalt at alle universiteter skal legge til rette for jevnlig testing av studenter. Dette må komme på plass på alle studiesteder før den fysiske undervisningen går i gang første uken i februar, forteller universitetsdirektør ved UiT, Jørgen Fossland.

FLERE UTLEVERUNGSSTEDER: Jørgen Fossland opplyser om at det vil bli flere utleveringssteder av selvteser på studentstedene hos UiT. Foto: David Jensen, UiT

UiT har tidligere hatt testing av studenter på de tre største studiestedene: Alta, Harstad og Narvik.

Har du inntrykk av at studentene har benyttet seg av tilbudet?

– Jeg har inntrykk av at studentene benytter tjenesten i varierende grad. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner siden vi ikke har gjort noen undersøkelser, sier Fossland.

Hvorfor tror du studentene ikke henter selvtester?

– Det kan være en kombinasjon om at tilbudet ikke har vært kjent for alle. Andre synes nok det er lite nødvendig og tungvint.

Nå vil tilbudet bli både mer tilgjengelig og kjent for flere. Det er allerede satt i gang en omfattende prosess for å sikre selvtester til studentene. UiT har i skrivende stund inngått samarbeid med de enkelte vertskommunene for å planlegge hvordan tilbudet skal organiseres.

– Vi får ikke tilsendt selvtester fra helsedepartementet. Derfor er vi helt og holdent avhengig av at vi får tester via vertskommunene. Hvor mange tester vi får tilsendt, er enda ikke klart. Vi er i løpende dialog med kommunene og vil i løpet av de nærmeste dagene vite mer om antall tester og hvordan det skal organiseres, avslutter Fossland.