Sentrum fylles opp
Bodø er en by i utvikling, hvor prosjekter som ny flyplass og Bodø 2024 gir håp for et livlig Nordland. I 2024 skal Bodø være europeisk kulturhovedstad, noe som er det største kulturprosjektet Nord-Norge noensinne har hatt. Med dette ønsker Bodø å bringe sammen Europas befolkning gjennom kulturen, og det skal gjøre Bodø til en mer attraktiv plass og bo. Til tross for et ønske om liv i sentrum, er det enda en del lokaler som står tomme - men de er i gang med å fylles opp.
Fylles opp etter pandemien
Morten Koch, leder for Gårdeierforeningen, forteller at færre lokaler står tomme i sentrum nå som koronapandemien er over. Foreningen legger til rette for aktivitet i sentrum, med arrangementer som kulturnatt og julemarked. Under pandemien var det mye usikkerhet for fremtiden blant lokale kremmere og butikkjeder, men det er blitt bedre. Morten forteller at lokalene fylles opp, med unntak av noen i øvre del av Storgata, og de som er litt utenfor der mennesker vanligvis går. Det er hver enkelt huseier som må finne gode leietakere, men både lokasjon, høyde under tak, tilgjengelighet og ventilasjon er noen av utfordringene som enkelte av bygårdene har. Samtidig er flere bygårder under utvikling, Løvold-gården og Kvartal 10 skal begge bli både leiligheter og næringsarealer.
Nye tilskudd
Det er også kommet flere nye tilskudd til sentrum de siste ukene. Englefabrikken har pop-up-butikk i Craig Alibone sine gamle lokaler i Sentrumsgården. Gundersons åpnet ny butikk i Dronningens gate, og Harvest åpnet vintage-klesbutikk i Burger King sine gamle lokaler torsdagen før kulturnatt.
Gundersons
Under kulturnatt fredag 21. oktober åpnet Gundersons sin nye butikk i sentrum med en fest. De tok over lokalet i Dronningens gate 13, som tidligere tilhørte blomsterbutikken Floriss. Dette har de gjort om til kunstgalleri, butikk og studio. Søskenduoen Robin og Rudi Gunderson driver fra før av en butikk på City Nord sammen og en nettbutikk, for de selger sin egen kunst og merch, mye av det med motiver fra Bodø.
Rudi Gunderson møter meg under kulturnatt, og forteller at de har hatt en hektisk tid fram mot åpningen i sentrum. De har hatt mye å gjør de siste dagene, men de er veldig fornøyde med åpningen. Butikken er et studio hvor de sitter og jobber, samtidig som det er et butikklokale og et galleri.
- Det er en fin blanding av alle de tre. Forskjellen på butikken vår her og på City Nord er at dette er hovedkvarteret vårt. Her kan vi jobbe med prosjekter, oppdrag og nye produkter. Butikken vår på City Nord blir mer en ren butikk med salg. Det blir det også her, men det er samtidig en fin arbeidsplass for oss.
Hvorfor åpnet dere i dette lokalet?
- Det ble ledig, også tenkte vi det var et fint lokale som passet oss veldig godt. Vi har flyttet ut av Mediegården, så da var det et fint tidspunkt å flytte hit på. Lokalet er veldig kult, og passer med måten vi driver på.
Hvordan er det å satse i Bodø sentrum?
- Det er skummelt i den forstand at det koster en del penger. Vi må satse mye på det, men så håper vi jo selvfølgelig det vil lønne seg å være her. Vi har stor tro på at Bodø sentrum blir veldig bra, og at det er på vei oppover. Vi tenker at vi derfor bare må tørre å satse litt.
Har dere planer for å åpne flere steder etter hvert?
- Ikke akkurat nå. Vi har en drøm om å ekspandere til Lofoten, Oslo – etter hvert. Vi får se hva tiden bringer.
Hvordan har åpninga vært til nå?
- Vi stortrives. Det har vært masse folk innom og godt med salg, så vi er veldig fornøyde.
Mange spennende konsepter
Morten Koch forteller at det har kommet mange nye konsepter til byen det siste året. Av nasjonale konsepter er både Bølgen & Moi, Delicatessen og snart Olivia på plass i Ramsalt-området. Det blir også krydret med lokale konsepter som Mode frisør og Baker Olsen. Han forteller også at det ettertraktede konseptet Espresso House endelig er på plass i den nyrenoverte Sentrumsgården, og ikke langt unna har den asiatiskinspirerte restauranten Ohma utvidet og utviklet et nytt konsept.
- På Koch Kjøpesenter åpner Normal, Jack&Jones, Object og Vero Moda før jul, samt ny spiseplass, så det skjer mye på utleiefronten i sentrum, sier Koch.
Er det noen spesielle leietakere dere ønsker?
- Alle bysentrum bør ha en god miks av spisesteder, butikker og uteliv. Bodø Sentrum hadde en undersøkelse om hva folk savnet i sentrum, og da var det Zara som var sterkest ønsket. Vi har heller ikke noen av de store kjedene innenfor fast food, så McDonalds eller Burger King vil være gode trekkplastre på den fronten. Håper også at Oslo Camping finner et egnet lokale i sentrum. Aktivitetsbasert næring blir mer og mer viktig i utvalgsmiksen. Vi er også veldig glade for at UiT åpner campus nede i sentrum, studenter er viktige for et rikt byliv, så en skikkelig student-pub hadde også vært veldig gøy å få på plass, sier han.