Skipskollisjonen som snudde Bodø på hodet

Øvelse - øvelse - øvelse: Klokken 10.07 onsdag formiddag fikk Hovedredningssentralen melding om at ferga MF Værøy og hurtigbåten MS Fjordtind hadde kollidert. Slik utspilte den dramatiske hendelsen seg.

HRS informerte senere om at det var brann i maskinrommet på ferga.

På grunn av en tidligere artikkel om studenter fra Nord universitet som var på vei til Værøy for å plukke søppel, visste nettopp.no om at det var flere studenter om bord. Senere kom det en bekreftelse Nord universitet om at det var studenter både fra campus Bodø og Levanger.

Utover dagen ble det meldt om store personskader, og flere savnede personer. 50 personer ble sendt til sykehuset i Bodø, og 6 ble sendt videre til andre sykehus.

En stor mengde utrykningsfartøy ble sendt ut, deriblant kystvakt, redningsskøyte, to redningshelikopter og et fly. Senere kunne HRS bekrefte at alle som var savnet hadde blitt gjort rede for.

Det totale passasjerantallet var 69 på ferga og 42 på hurtigbåten, og det er i skrivende stund verken bekreftet eller avkreftet om noen er omkommet.

Informasjonen har vært mangelfull både til presse og pårørende, og flere kilder forteller om fortsatt kaotiske tilstander på sykehus og akuttmottak.