Snart er åtte plukket ut: – Tydelig at Låtfesten har truffet ei nerve

Den 22. januar braker det løs i Stormen konserthus i Bodø. Det er duket for Låtfesten, men før den tid er det mye forberedelser som må gjøres.

I slutten av september ønsker arrangørene å ha funnet de åtte utvalgte låtene.

– Det er mye som skal gjøres, men akkurat nå er vi der i prosessen at juryen skal møtes flere ganger for sakte, men sikkert å finne fram til disse åtte deltakerne, forteller Tina Andersen (43), kommunikasjonssjef ved Stormen.

Overveldende respons

Låtfesten opplevde en kjemperespons på bidrag.

– Den enorme responsen var kjempegøy. Det er tydelig at Låtfesten har truffet ei nerve hos nordlendingene. Også er vi overrasket over hvor mye talent som gjemmer seg her oppe. Vi begynner å tenke på om Låtfesten kan bli en årlig begivenhet og tradisjon, poengterer en entusiastisk Andersen.

Tina Andersen, kommunikasjonssjef ved Stormen. Foto: Stormen

Låtfesten er en konkurranse som arrangeres på Stormen konserthus i Bodø den 22. januar. Konkurransen går ut på at åtte deltakere skal fremføre sin låt der de enten synger selv eller får en annen sanger til å fremføre låten. Til slutt står én igjen som vinneren. Den som går av med seieren får en promo-pakke på 50.000 kroner og muligheten til å spille inn låten i et studio med profesjonell hjelp.

– Dette er første gang vi arrangerer noe slikt. Vi hadde nesten 60 innsendte bidrag fra Bodø og de andre kommunene i Salten-området. Alderen på de påmeldte går fra ti år til oppi 60-årene. Noen av de påmeldte er etablerte artister, mens andre har aldri gjort noe lignende før. De påmeldte er en god blanding når det gjelder alder og kjønn, og de representerer forskjellige sjangere, sier Andersen.

– Jeg gleder meg veldig til vi skal overraske de åtte utvalgte, legger hun til.

Låtfesten har et tydelig mål for hva de vil oppnå med arrangementet.

– For oss handler Låtfesten om å skape et bidrag til kulturell vekst og gi enda større kultur verdi. Ønsket vårt er å bli en talentfabrikk slik at vi får vist frem hva vi har av flinke folk i Bodø. Det er veldig passende for Stormen sin nye visjon om å ta egen regi på mye. Jeg ville beskrevet Låtfesten som en folkefest. Vi vil rett og slett at Bodø skal bli en enda bedre by å bo i. Låtfesten er vår lille Melodi Grand Prix, humrer Andersen.

Legge til rette for studenter

– Ønsket vårt er å involvere så mange som mulig. Vi vil engasjere folk til å stemme, og få restauranter, bibliotek og skoler til å vise konkurransen på storskjerm så folk kan samle seg i juryer og følge med, forteller kommunikasjonssjefen.

Tina Andersen har et ekstra håp om en ordning for studentene.

– Akkurat nå er vi i dialog med studentforeninga på Nord Universitet. Stormen ønsker å få til en gøyal kveld for studentene der showet blir vist på storskjerm på skolen eller Samfunnet. Et av våre mål er å jobbe tett med studenter og barnefamilier, derfor ønsker vi å få med engasjerte studenter på dette arrangementet, konstaterer hun.

I hjertet av Bodø ligger konserthuset konkurransen skal arrangeres i. Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen

Oppfordringen hun har til studentene er klar og tydelig:

– Hvis dette høres gøy og interessant ut for deg, anbefaler jeg på det sterkeste at du engasjerer deg! De er hjertelig velkommen som publikum på Stormen, men ønsker de et annet format skal vi finne en god løsning, avslutter Andersen.

– Gylden mulighet å utnytte byen

Silje Halstensen (31), bedre kjent som artisten Bendik, er konferansier under Låtfesten. Hun og makkeren Jørgen Nordeng (43) - bedre kjent som rapperen Joddski - skal lede showet sammen. Det blir Halstensens første gang i en slik rolle.

– Nei, jeg har aldri gjort dette før, men jeg er veldig glad i å stå på scenen og snakke. Derfor passer dette perfekt, forteller en lattermild Halstensen.

Silje Halstensen og Jørgen Nordeng, konferansierer under showet. Foto: Stormen

Konferansieren ble født i Bergen, men har bodd store deler av livet sitt i Bodø som barn. Nå er hun bosatt i Oslo.

– Det blir gøy å føle seg litt som en bodøværing igjen, sier hun.

Bergenseren legger ikke skjul på at hun har høye forventninger til Låtfesten.

– Jeg håper vi finner noen nye skatter og at det blir spilt mye bra musikk, men det er viktig at publikum også får en god opplevelse. Jeg har bare høye forventninger til showet. Er det en ting jeg vet så er det at Bodø og lokalsamfunnene rundt i Salten har mye bra. Jeg har selv hatt låtskriverkurs rundt i Bodø, og makkeren min Jørgen er et godt eksempel på hvilke skatter som finnes i Nord-Norge.

Hun mener at Låtfesten er et viktig prosjekt for Bodø sin kulturelle vekst.

– Ingen tvil om at dette betyr mye for byen. Det motiverer og inspirerer til at folk skriver nye sanger og lager musikk. Bra for Bodø at det fortsatt skjer spennende og nye ting innenfor den musikalske verdenen. De beviser at de klarer å tenke nyskapende. Det er et kult og unikt opplegg, konstaterer Halstensen.

– Jeg vil også oppfordre studenter og unge til å følge med på Låtfesten. Selv syntes jeg det er givende å være på konsert og sitte blant publikum. Selv om man bare skal studere i Bodø en liten stund, er det en gylden mulighet å utnytte byen og bli kjent med kulturen, avslutter Halstensen.