Sparetiltakene satte sinnene i kok – nå snur universitetet

Nord universitets nye strømsparetiltak falt ikke i god jord hos flere av studentene.

27. oktober ble det kjent at Nord universitet skulle iverksette strømsparetiltak. Det var kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) som oppfordret til energisparing i statlig eide og leide lokaler. Dette ble gjort på grunn av energisituasjonen i Europa, høye strømpriser og lav fyllingsgrad i vannmagasiner sør i landet. Dette opplyser Nord universitet om på egen nettside.

Tiltaket, som gikk i kraft 1. november, satte sinne i kok hos flere studenter, deriblant leder for Studentorganisasjonen i Bodø (SOB), Håvard Dragland.

– Bakgrunnen for min reaksjon er at Nord har lagt seg på ei linje som er strengere enn pålegget de har fått fra KDD. Når man får en beskjed fra eier adlyder man jo, og det gjorde de i dette tilfellet. Det de så hadde gjort, var å sjekke hva resten av sektoren har gjort. De har valgt å legge seg på samme linje. Da har de valgt å skru av ventilasjonen i alle lokaler i hele bygget på kveldstid, sier Dragland.

Mulig løsning

Etter kritikk fra studentene velger Nord å tilpasse tiltakene sine.

– Målet er jo ikke å plage noen, målet er å unngå å fyre for kråka. Vi lytter til studentene når de sier hvilke deler av arealet som trenger ventilasjon lengre, forteller eiendomssjef på Nord, Tomm Sandmoe.

Nå har universitetet og studentene funnet en mulig løsning.

– Vi kjører ventilasjon i de arealene som studentene ønsker utover kvelden i eksamensperioden. De arealene er blitt bibliotek og grupperom. Dersom studentene uttrykker behov for å sitte på skolen lengre etter eksamensperioden, er vi forberedt på å tilpasse oss slik at det ikke blir ubehagelig å være student, sier Sandmoe.

Utblåsning

Eiendomssjefen sier han setter stor pris på tilbakemeldingen fra studentene.

– Jeg vil skryte av studentorganisasjonene som gir gode innspill. Sammen klarer studenter og universitetet å oppfylle de kravene som er intensjonen hos ministeren, nemlig at vi ikke fyrer for kråka, og ventilerer som det er behov for. Jeg synes det er veldig positivt at studentene sa fra, da får vi et bedre samspill.

Tilpasningen setter Dragland stor pris på.

– Det ser ut som det hjalp med en utblåsning og å ta det opp på styremøte. Nå ser det ut som det har ordnet seg, i hvert fall ut eksamensperioden. Man skal jo selvfølgelig bidra hvis det er energikrise i landet, men da bidrar man på de plassene det er gunstig. Det er ugunstig å skru av ventilasjonsanlegget, slik at det går på helsen løs inne på bibliotekarealene. Men når de nå har valgt å holde ventilasjonsanlegget på ut eksamensperioden er jo det veldig bra, sier SOB-lederen.