Sprengt kapasitet på akuttmottaket etter havari

ØVELSE-ØVELSE-ØVELSE: Kapasiteten på akuttmottaket ved Nord universitet er sprengt etter havariulykken utenfor Bodø. Foto: Tor Arne Hanssen

Det bekrefter sykepleier, Maria Fjellvang. Ulykken som traff Bodø i morgentimene på onsdag har ført til sprengt kapasitet ved intensiven. Det er snakk om at flere studenter var blant de 69 passasjerene ombord på den kollisjonsrammede ferga. Fjellvang forteller videre om prosessen:

-Første punkt er akuttmottaket, og deretter til sykehuset. Det kommer flere, men hvor skadet de er vet jeg ikke. Det kommer mange hardt skadede første, også kommer det mildere og mildere. De som ikke er hardt skadet får lov til å reise hjem.

Sykepleier halvparten av de skadde er av rød kategori og trenger hjelp med en gang.

Det forteller direktør ved universitetssykehuset, Kari Skarsaune. Direktøren holdt en kort pressebrief ved universitetssykehusets lokaler, da det ble fortalt at seks av de skadde, er sendt videre til Tromsø og brannskadeavdelingen.

-Det er hektisk for de som jobber, jeg håpte på å få med meg både leder for akkuttmottak og leder for intensiv, men de var såpass opptatt at de ikke kunne stille.