Stine Erikstad (35) lager eget strikkedesign: - Du kan lage noe ingen andre har

Stine Erikstad begynte selv å strikke i 20-årene og har i dag en egen strikke-bedrift. På Instagramkontoen sin har hun over 7000 følgere, mange av dem unge og lovende strikke-entusiaster.

I 2010 var nesten alle strikkere i Norge eldre enn 67 år. I en SIFO-undersøkelse fra 2016 som forskning.no omtaler, viste det seg at hele 30% av unge mellom 18 og 49 år hadde strikket i løpet av det siste året. Det er altså bare noen få år siden strikking begynte å bli populært blant unge. Vi har snakket med Stine Erikstad, kjent som @stineerikstadknitwear på Instagram, om hva hun tror kan være grunnen til dette.

På helgetur fra Svolvær, møter hun oss på et hotellrom i Bodø, og viser stolt frem kunsten sin. Erikstad har to, små hunder og har derfor bestilt et "kjæledyr-vennlig rom" for helgen. Solen stråler inn gjennom vinduet i syvende etasje, og støv i luften bærer preg av at rommet ikke har blitt brukt på en stund.

- Jeg begynte å strikke i 20-årene, og derfra har det bare ballet på seg, sier Erikstad. Strikking har endret seg, og det er noe alle generasjoner kan gjøre. Man kan lage tidsriktige og moteriktige plagg, og lage noe ikke alle andre har.

Masse farger. Stine Erikstad har masse gøy å vise fram. Det meste hun strikker er til seg selv. Foto: Linnea Berg Thorkildsen

Flere unge som strikker. Under koronapandemien, med stengte dører til det meste, har strikking blant unge tatt seg opp betraktelig. Strikketøy har over kort tid blitt noe man kun har sett i hendene på eldre damer, til å bli noe mange unge har med seg på skolen.

- Jeg tror det er mange grunner til at flere unge strikker i dag. For det første at man kan lage noe selv, du kan lage noe som ingen andre har. Det er mange unge som går vekk fra denne «fast fashion»-industrien, og heller vil ha klær som varer livet ut. De liker å lage klærne sine selv, de ønsker å vite hvor klærne kommer fra, og at det skal være bærekraftig. Hvor kommer kvaliteten, tekstilene og materialet fra?

Erikstad startet egen bedrift i 2021. Her strikker hun et plagg, lager oppskrift og sender inn til teststrikk og kvalitetssikring, før det ferdige produktet kan selges. Oppskriftene blir kjøpt av alle aldre, noe som blir satt stor pris på.

- Jeg tar det som et innmari stort kompliment at de faktisk kan være 20 år eller 70 år, og at de får lyst til å bruke penger på strikkeoppskriftene mine for å lage seg et plagg.

- Ballen rulla mye fortere enn jeg hadde tatt høyde for, det er veldig artig, sier Erikstad med et smil.

Ved siden av sin egen strikkeoppskrift-bedrift, jobber Erikstad som barnehagelærer, men hun kan allikevel bruke hele fridagen sin på strikking.

- Det varierer veldig hvor mye jeg strikker. Noen dager er det ingenting, andre dager kan jeg strikke fra jeg står opp om morgenen med kaffekoppen, til jeg går og legger meg.

- Det er ikke til å legge skjul på at jeg strikker mest til meg selv, mest dameklær. Det er veldig impulsstyrt, jeg strikker det jeg får lyst til. Det er nok det som gir meg den gleden med strikking, at det er ingen som bestemmer hva jeg skal gjøre.

Eget mønster. Erikstad strikker det hun får lyst på. Foto: Linnea Berg Thorkildsen

Strikkeverdenen på sosiale medier. Strikkeuniverset på nett har ført mange mennesker sammen, spesielt under korona, som Cristin.no skriver. Da kunne man sitte «sammen» i stua og strikke. I skrivende stund har Instagramkontoen @strikkere 60 900 følgere. Både yngre og eldre følger kontoen, men den drives av den yngre generasjonen.

- Det meste skjer på sosiale medier, Instagram og Facebook. Jeg markedsfører for meg selv på egne kontoer på Instagram og Facebook. Jeg er også med i et miljø som heter @strikkere på Instagram, som hver måned har ulike tema, rett og slett for å inspirere andre strikkere til å ta fram strikkepinner og dyrke hobbyen sin. Man finner jo gjerne andre gjennom slike forumer.

Bruker egen modell. Helene Olsen (21) står modell for Erikstad. Bildene skal ut på instagram. Foto: Linnea Berg Thorkildsen

Følelsen av strikking. For at strikkingen skal bli bra, er det viktig å være til stede, og for Erikstad gir strikkingen først og fremst ro. Den gir også en følelse av mestring, glede og stolthet.

- Fellesnevneren er at det er lystbetont, det er veldig mange gode følelser rundt strikking.

Erikstad håper at strikkingen fortsetter å appellere til unge også i fremtiden.

- Jeg håper at unge i dag forsetter å strikke og at det vil gå i arv til alle som kommer etter oss. Det er en så utrolig fin måte å uttrykke seg på, og for å finne ro i seg selv på, avslutter hun med et smil.

Stikkord