Stine Marie vil hjelpe studentene

Det har vært et stort fokus på psykisk helse, spesielt hos unge under pandemien. Stine Marie Sivertsen (43) er en av rådgiverne som jobber på avdeling råd og helse i Studentinord.

Folk flest vil vel tro at dette er rådgivning i forhold til studiene. Denne tjenesten fokuserer på studentenes psykiske helse, og den er der for å bistå studenter når de enn måtte trenge det.  Studentinord er studentsamskipnaden ved Nord universitet og Politihøgskolen avd. Bodø, og tilbyr velferdstjenester til studentene, blant annet rådgivning, kurs og gruppetilbud.

- Vi er her for de som måtte trenge det. Alle har en psykisk helse, og det er ingen skam i å snakke med oss, sier Sivertsen.

Isolering

Pandemien førte til at hele landet stengte ned. Dette gikk hardt utover de unge, da flere ble sittende hjemme alene. For noen var det kanskje en lettelse å kunne unngå sosial kontakt. Etter gjenåpningen kan de som har trivdes best alene, ha problemer med å komme tilbake til den normale hverdagen igjen.

- Det er mange som sliter med angst. For noen har det ikke vært et problem å være isolert, men for andre har det vært en utfordring, sier Sivertsen.

På grunn av pandemien ble skoler stengt. Det førte til at flere unge gikk glipp av russetiden sin. Ungdommer som skulle gå fra videregående utdanning til høyere utdanning, fikk en utfordring med å bli kjent med andre medelever.

Nyere teknologi og prosjekter

De som jobber på avdelingen for råd og helse brukte utradisjonelle metoder for å nå ut til studentene. De brukte digitale plattformer for å være så tilgjengelige som mulig for studentene.

- Det var ikke så veldig mye av det i starten, men etter andre nedstengning av landet, ble dette mye brukt. Jeg kan skjønne at noen synes det er kleint å sitte og snakke til en skjerm, men jeg tror mange har blitt vant til det, sier Sivertsen.

Råd og støtte fra studenter

Videre forteller Sivertsen at de har prøvd å holde åpent så mye som mulig. I tillegg til digitale plattformer for å nå ut til studenter, har de også Peer Support. Peer Support er andre studenter som man kan kontakte dersom noen synes det er vanskelig å snakke med en rådgiver. Disse studentene har gått kurs og har taushetsplikt.

- Ikke nøl med å ta kontakt. Vi har Peer support som kan bistå. Ikke sitt aleine hvis du har det tungt, sier Sivertsen.

Vil nå ut til alle

- Ellers da, er det noe mer som skjer hos dere?

- Vi har en plan om å ha flere kurs og samlinger i høst. Dette var planlagt før pandemien, men det ble utsatt til landet var åpnet igjen. Det blir mestringskurs i stress, søvn og økonomi blant annet, forteller Sivertsen.

Ved å innføre kursene ønsker råd og helse å nå ut til så mange som mulig. Dette er for å unngå at noen skal sitte alene hjemme.

- Alle har en psykisk helse. Det å kjenne på litt stress og nervøsitet er helt normalt og alle gjør det, sier Sivertsen.

Råd og helse holder til i et hjørne i første etasje på den siden der handelshøyskolen holder til. Tjenesten finnes på studentinord.no sin side. Her kan man booke time på nett eller ringe den rådgiveren som man ønsker å snakke med. Det står nummer under hver rådgiver.