Stor etterspørsel etter julebrus: - Vi er så å si utsolgt

Kalenderen viser midten av oktober, og allerede nå kan folk i Bodø handle favoritt-julebrusen sin.

Flere butikker i Bodø har fått inn paller med julebrus og julebrussaft. En av de er butikksjef Cato Johansen på Extra Bankgata.
— Hos oss er det Dahls og Hamar julebrus som er de mest populære sortene, forteller Johansen.

På pallevis. Dagligvarebutikkene i Bodø begynner å fylles opp med paller med julebrus. Foto: Anita Sjåvik

Revet fra hyllene
Det er ikke bare julebrusen som er populær. Fun light sin julebrussaft er like populær i år.

— Vi fikk inn rundt 300 flasker forrige torsdag, og nå er vi så å si utsolgt med bare 12 flasker igjen. Det har vært noen som har kjøpt seks flasker samtidig. Allerede i august kom folk å spurte etter saften, sier han, og legger til:

— Skyr har faktisk også kommet med julebrussmak.

Butikksjefen har bestilt mer av saften, så kundene skal få tilgang på den populære varen. Beliggenheten for butikken spiller også en rolle for salg av julevarene.

— Det merkes at det er en skolebutikk, og elevene kjøper julebrus og pepperkaker så fort det kommer i butikken. Vi har allerede solgt en pall med pepperkaker, legger han til.

Går unna. Selv om det er en stund til jul, så har Johansen solgt en del pepperkaker. Foto: Anita Sjåvik

Har lært fra i fjor
Hos Rema 1000 i Bodø sentrum har det kommet paller med julevarer. Da AN tok turen innom butikken, var det tydelig at folk allerede har begynt å kjøpe julebrus. Kjøpmann Frank Amundsen har forberedt seg når det gjelder julebrus-saften til Fun.

— I fjor hadde jeg bare èn liten palle med julesaften, og det ble borte på en uke. Nå har jeg tatt inn tre paller, ler Amundsen.

Han forteller videre at han har fått en del julevarer på lageret allerede, men venter med å sette alt ut. I samarbeid med influenser Linnéa Myhre, har Ringnes lansert i år en ny julebrus; Solo Super julebrus. Amundsen har merket en interesse for den.

— Jeg har fått inn rundt 600 bokser med Solo Super julebrusen, og har bare halvparten igjen, smiler Amundsen.

Ny variant. Julebrussalget er godt i gang for kjøpmann Frank Amundsen ved Rema 1000 Sentrumsgården. Foto: Anita Sjåvik

Forskjellige meninger
Blant folk på gaten er det blandete synspunkter rundt at julevarer har kommet i butikkene. Noen har ikke lagt merke til det, og andre syns det ikke gjør noe. En av de som syns det er for tidlig er Anne-Kristine Jamtli (37).

— Jeg synes det er alt for tidlig med julevarer i butikken. De kan heller vente til slutten av november eller begynnelsen av desember, sier Jamtli.

Roger Andersen (64) er også enig i at det er for tidlig med juleprodukter.

— Jeg har selv drevet butikk, så jeg vet godt hvordan det er i handelsstanden. Når det kommer så tidlig synes jeg jula er litt ødelagt, for når den kommer så har vi hatt julestemning i et par måneder allerede, sukker Andersen

Venter med å handle. For Anne-Kristine Jamtli er det tidlig med julevarer, og venter heller til desemberlønnen har kommet. Foto: Anita Sjåvik

Unik tradisjon
Tradisjonene rundt julebrus er noe som man bare finner i Norge, noe kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard syns er veldig gøy.

— Vi begynte å kjøre ut julebrusene forrige onsdag. Vi har planer om å produsere opp til 800 000 liter av den nye varianten, så alle som vil prøve den skal få mulighet, forteller Bruusgaard.

På landsbasis ble det solgt totalt 21 millioner liter med julebrus i 2021. Kommunikasjonssjefen forteller at de ser for seg å produsere rundt 10 millioner liter med julebrus.

— Klarer vi å selge alt innen nyttår så har vi klart målet vårt, avslutter han

Påvirker julestemningen. Roger Andersen (64) syns at julevarene allerede er kommet, gjør at man er lei når jula faktisk kommer. Foto: Anita Sjåvik