Student-gründere vil gjøre om paller til møbler

Studentgruppe vil få paller til Bodø fengsel slik at fangene kan lage møbler.
Bilde av paller, foto: Sondre Bjørgum

Da masterstudentene på Nord universitet fikk et oppdrag fra Fiskeprodusenten Salten Aqua om disponering av paller fikk noen av de en strålende idé. De ringte verksmester på Bodø fengsel, og fant ut at de trengte store mengder treverk.

Bilde av Sondre Bjørgum, foto: Mikael Haugård
Kan skape profitt for fengselet

Fengselet lager allerede kasser og møbler, men de har måttet kutte ned på prosjektene eller takket nei til avtaler de siste årene på grunn av økte priser på råvarer. Studentene tror denne muligheten kan være med på å starte prosessen igjen, samt øke antall prosjekter fengslene kan ta på seg.  Fengselet går nå i underskudd, Sondre Bjørgum tror dette mulig kan snu det økonomiske bildet.

– Fengselet ønsker virkelig å realisere dette prosjektet, legger Bjørgum til.

Dette tjener alle på

Studentene har regnet ut et verste estimat for Salten Aqua. Basert på prisen de nå betaler for transport av paller og forbrenning vil de spare 110.000 kr i året på å iverksette løsningen. Men de tror de kan spare en ekstra 50-100.000 kr, enda mer hvis kommunen støtter finansielt.  Kommunen ønsker et møte med Salten Aqua den kommende uken for å diskutere prosjektet.

­­­- Mattilsynet tillater ikke videre bruk av pallene i matproduksjon og transport på grunn av E-coli restriksjoner, sier Bjørgum

Ingen grense for hvor stort dette kan bli

Et problem vi vet om er at Salten Aqua ikke er de eneste som har store mengder paller, flere bedrifter har også dette problemet. Dette kan være en inspirasjon for selskaper som kan få lignende løsninger på plass, sier Bjørgum.