Studentene kaster penger i søpla

Hver dag kastes flere hundre kroner i søpla på Nord universitet. - Jeg gadd ikke å bære den, sier Orinta.

Det norske pantesystemet er det beste i verden. Til sammen er det ca. 1,55 milliarder flasker som blir pantet i Norge hvert år. Alle flasker som blir pantet blir resirkulert, og materialene blir brukt til noe nytt.

Allikevel blir omtrent 8% av flaskene og boksene ikke pantet. En del av dette stammer fra studenter.

Sekker med pant. Noen dager med pant samlet opp på universitetet. Foto: Embla Lillegaard

Millioner av flasker kastes

Tall fra Infinitum viser at 13,6 millioner flasker og bokser tomgods ender opp som søppel og næringsavfall, og ca. 104 millioner flasker ender opp i søpla hvert år.

Man skulle ikke tro student økonomien var stram, når man ser hvor mye verdier som kastes i søpla på Nord universitet.

I søppelbøttene i gangene på universitetet kastes flasker og bokser man kan få pant på i hopetall hver dag. Skolen har flere pantebokser stående rundt omkring, men det er ikke alltid de blir brukt.

Mye penger

En ansatt ved universitetet forteller oss at de gjerne finner over 200 kroner i flasker og bokser i søpla hver eneste dag.

I løpet av en uke blir det ofte over 1000 kr, noe som tilsvarer over 10% av hva en student får i stipend og lån i en vanlig måned.

På landsbasis forsvinner flasker for over 235 millioner kroner hver år.

Student med energidrikk. Orinta orker
ikke bære med seg flakene hjem. Foto: Embla Lillegaard

Gadd ikke bære panten med seg hjem

Studentene har ulike svar på hvordan de behandler drikken sin etter den er tom.

Orinta og Kristina forteller at de ofte kaster tomflasker i stedet for å ta dem med seg.

- Jeg gjorde det senest i går, innrømmer Orinta.

Hvorfor det?

- Jeg har ikke noe godt svar. Jeg var på vei ut av universitetet, og så kasta jeg den bare fordi jeg gadd ikke å bære den med meg hjem.

Du er ikke redd for at det går ut over studentøkonomien ?

- Det kan jo gå ut over økonomien i lengden, det er jeg jo klar over.

Venninnen Kristina innrømmer at hun vet at de burde pante, selv om hun ofte kaster panten i søpla.

Penger i søpla. Driftstekniker Frank viser fram noe av panten som er blitt kastet. Foto: Embla Lillegaard

Legger panten igjen på siden av søpla

Midt på dagen på universitetet er det stor aktivitet i gangene, og mange studenter går med drikke i hendene. En student, Andrea Vikene, stopper opp ved miljøstasjonen og legger boksen med Burn energidrikk på gulvet.

Hvorfor legger du igjen boksen ved siden av søppeldunkene ?

Andrea innrømmer at hun syntes det er stress og ta den med.

Forlater panten. Andrea satt energidrikken igjen på gulvet da den var tom. Foto: Embla Lillegaard

- Det er stress å ta den med, i hvert fall når det er gris igjen i bunnen av boksene. Da setter jeg den igjen, så slipper jeg gris i sekken. Flaskene jeg kan skru igjen tar jeg med meg, det er de som ikke kan lukkes igjen jeg legger igjen på universitetet.

Det går ikke ut over studentøkonomien å legge igjen penger?

- Nei ikke som jeg har tenkt over, men nå som du sier det kunne jeg nok spart mye penger på det. Men nå kan Nord få pengene.

Det er en vane

Gullgruve. I denne søpla kan man telle i hvert fall fem flasker som til sammen gir pant på kr 10,- Foto: Embla Lillegaard

Lengre inn på universitetet sitter det tre studenter ilag og prater i en sofa. Venninnene Frøydis, Bianca og Stellain svarer nei i kor på spørsmålet om de noen gang kaster panten sin.

Hvorfor tar dere panten med dere?

- Det er jo penger du får tilbake igjen, svarer Frøydis.

Fornuftig student. Frøydis kaster ikke panten. Foto: Embla Lillegaard

-Jeg tar det også med av vane, og siden jeg har pantet siden jeg var barn. Hvis man ikke vil pante selv finnes det jo også pantestasjoner på skolen, selv om det er færre av dem nå. De hadde mange i eksamensperioden, men de tok dem vekk etterpå, noe som er kjipt siden de blir brukt. Jeg ser ofte at folk kaster panten eller legger det på siden av søppelkassene.

-Det hadde lønnet seg for skolen å ha flere steder å kaste pant, skyter Bianca inn.