Studenthelse dag på Nord universitet: - Vær venn med deg selv!

Sykepleier Marit Myreng snakker om psykisk helse under studenthelsedagen
Alt fra sex til Bodø/Glimt ble snakket om på studenthelse dagen på Nord universitet. Alle foredragsholderne ga tips til studentene om å mestre hverdag og få bedre psykisk helse.
Marit Myreng snakket om hvor vanskelig kjønnsidentitet kan være og hvordan dette kan påvirke vår psykiske helse. Foto: Ida Sofie Skinlo Sæter

Marit Myreng som er sykepleier på Sex og samfunn, snakket mye om identitet, spesielt rundt kjønn. Hun tror noe av det viktigste for studentene sin psykiske helse er det sosiale.
- Mange blir studenter på en tid i livet, der man går fra ungdom til ansvarlig voksen. Man får et stort ansvar, som man egentlig ikke blir godt nok forberedt på. En av måtene å finne ut hvem du er og hva du liker er jo å møte andre, sier Marit.

Marit tror grunnen til at flere unge i dag sliter er alt presset de møter.
- De unge i dag har et helt enormt press på seg over flere aspekter, som ikke kan sammenlignes med de man hadde for 10 år siden. Sosiale medier og den tilgjengeligheten den fører med seg, har flere negative sider.
Marit har noen tips til studentene for å forebygge psykiske vansker.
- Gå tur, så klisjé som det hører som. Inne er det fort å bli fanget i negative tanker, men hvis man går ut og tvinger tankene på noe annet, så kommer det bli å lettere å få kontroll på de igjen. Man kan tvinge seg til å for eksempel tenke hvor mange møter jeg på med røde sko eller hvit jakke. Bare virkelig prøv å få tankene på noe annet.

Marit jobber på Sex og samfunn, som er Norges største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Foto: Ida Sofie Skinlo Sæter
- I utgangspunktet handler det om å være seg selv

Bjørn Mannsverk, som er mental trener for Bodø/Glimt fortalte om hvor viktig mental helse er for å lykkes.
- Det er viktig å ta tid til å koble helt av, hvis ikke kan man aldri være på. Uansett hva man driver med er det viktig å ha troen på seg selv og vite at studentene kan lykkes. Tankesett er veldig viktig.
Bjørn tror at for å gjøre det best mulig på skolen, må man tørre å være seg selv.
- Hvis man ikke ikke bruker en maske, så frigjør man kapasitet til å prestere best mulig på skolen. Allerede der kommer man langt.
Han tror også hvis man gruer seg til noe hele uka og har prestasjonsangst må man si til seg selv "hvor ille kan det egentlig gå?"
- Gi litt faen, avslutter han med et lurt smil.

Bjørn Mannsverk vet hvor viktig det er på ha troen på seg selv for lykkes. Foto: Ida Sofie Skinlo Sæter
Vær i samtale med noen

Kauser Vakili var programleder gjennom dagen og er med i fagdagutvalget hos studentforeningen Inter. Hun synes det er viktig at de unge får tips om hvordan de kan få hjelp, spesielt dagen etter verdensdagen for psykisk helse.
- Vi ønsket å lage et arrangement for å skape mer bevissthet rundt psykisk helse og hvordan håndtere skolehverdagen.
Kauser går andre året på studiet internasjonale relasjoner og har selv noen tips til hva hun gjør for å mestre hverdagen.
- Det er veldig viktig å ta pauser og koble av for å ikke blitt utslitt. Jeg er veldig glad i å gå tur, strikke og bake når jeg skal ta pauser fra skolen.

Kauser Vakili er glad for at Inter og Puls hadde en dag for psykisk helse. Foto: Ida Sofie Skinlo Sæter