Studentlivet for en kineser i Bodø

I 2019 var størsteparten av utenlandske studenter i Norge kinesere, men de fleste ender opp i storbyene Oslo, Trondheim og Bergen. Mansaki Chen derimot endte opp i Bodø hvor han studerer internasjonale relasjoner/global ledelse. Men hvordan er studentlivet i Bodø for en kineser?

Chen kommer fra Pudong som er et distrikt i byen Shanghai. Shanghai som er Kinas største by med en befolkning på rundt 25 millioner, men hvordan endte han opp i Bodø? Studiet til Chen er et samarbeidsprogram mellom East China Normal University og Nord universitet. Studiet tar tre år, men under andre året så sendes studenter utenlands, og da er det litt tilfeldig hvor man ender opp.

Vær og vind

Chen ankom Bodø i månedsskifte mellom januar og februar, og er snart ferdig med sitt opphold i Bodø. Han forteller at i løpet av oppholdet er han ofte blitt spurt om hva han synes om været av nordmenn.

- Det er litt grusomt for å være ærlig. Været i Shanghai kan også være grusomt, men en annen måte. På sommeren er det supervarmt, og på vinteren er utrolig vått. Her variere været mye, sier Chen.

Han forteller at det varierte været har hatt innvirkning på søvnen hans. Det kan også være på grunn av dagslyset. Samtidig har han egentlig samme kommentar angående været som lokalbefolkningen har, nemlig at været er dårlig.

Mental helse

Før Chen kom til Norge hadde han et inntrykk av at det er et land som er rikt og med et godt helsesystem. Samtidig som at Norge tilsynelatende har høy selvmordsrate.

- Etter at jeg kom til Bodø følte jeg på dette. Samfunnet her er litt depressivt, synes han.

Chen forteller om en tung sommer med dårlig vær.

- Alle andre nordmenn reiste vekk på ferie, mens jeg var igjen alene på campus med tusen kvadratmeter for meg selv, forteller han.

I tillegg trekker han fram at fordelen med å bo i store byer som Shanghai, nemlig at det er lettere å finne likesinnede mennesker med like interesser. På den måten er det lettere å finne venner i Shanghai enn i Bodø, mener han.

På motsatt side så ser han mye positivt med Bodø, og det er nærheten til naturen.

- Å nyte naturen er veldig interessant for meg, spesielt siden jeg kommer fra en storby. Shanghai er en stor by langt unna naturen, og jeg liker virkelig denne livsstilen. Jeg tror det er bra for den mentale helsen, sier han.

Chen trekker også fram musikk som noe positivt med studentlivet her i Bodø. Han er veldig glad i musikk og har komponert egen musikk, og da er det kjekt at universitet har egne musikkrom som man kan bruke til å spille og øve i. I tillegg trekker han fram musikkarrangementer som en god møteplass. Selv om han treffer folk på fest, klasserom og andre arrangementer, så føler han en mangel på tilhørighet.

Musikk: Chen spiller flere instrumenter og har til og med komponert egen musikk. Foto: Privat.

Studiemetode

Chen har studert tidligere i Japan og Kina, og har gjort seg noen bemerkninger når det kommer til forskjeller mellom å studere i østen og vesten.

-Studenter her er ikke like flinke til å møte opp til timene. Det virker som om noen studenter skulker timer, for så å kun dukke opp for timene rett før eksamen, forteller han.

Han forteller at gruppearbeid er mindre populært i Kina og Japan, enn i Norge. Det er mer vanlig at folk studerer for seg selv i bibliotekene i Kina. Her sitter folk i grupper og gjør gruppeoppgaver i mye større grad. Han ser fordeler og ulemper med begge måter å studere på. Han foretrekker kanskje å studere slik de gjør i Japan og Kina, men han innser at gruppeoppgaver som er populære i Norge, er en god måte for å få innspill til andre ideer og tanker.

Savn

Det er kun to måneder til Chen skal reise hjem igjen. Så det er ikke tungt for han å fortelle om hva han har savnet mest under oppholdet.

- Det jeg har savnet mest, er maten. Kina har en overflod av forskjellig typer mat. I tillegg savner jeg vennene og hobbygruppene mine. Jeg har savnet familien min også, men kanskje ikke så mye fordi vi har teknologi som lar oss lettere prate lett sammen, forteller Chen.

Som sagt reiser Chen snart tilbake til Kina, om det er en ting han ikke vil savne, må det nok være været.

Tung sommer: Chen forteller om en tung summer i Norge Foto: Øyvind Finnevolden