Trond (50) vil satse på musikken: — Det var nå eller aldri

I sommer kom Trond Skarheim og bandet ut med sitt andre album “Asketid”. I høst har han planer om innspilling av nye låter og spille konserter.

Trond Skarheim vokste opp i en klassisk arbeiderfamilie i Rana, men det var først da han ble eldre at musikken fikk mer plass i hverdagen hans. Med god hjelp fra Carl-Henrik Buschmann, Mikal Reinvik, Aksel Bakke og Thale Krogtoft, har Skarheim fått utviklet sin drøm om å lage musikk. I 2018 kom bandet Skarheim ut med sitt debut-album “Tvibi”. Geir Alvin Jensen, som også er kjent som Mediafant, har dessuten laget to musikkvideoer for Skarheim.

Åpen tid
For noen år tilbake bodde Skarheim på øya Tomma i Nesna kommune. Til daglig jobber han deltid ved den lokale videregående skolen på Nesna, som miljøarbeider.

— Jeg bodde på øya i sju år, og fikk bedre mulighet til å skrive låter. Jeg fikk mer åpen tid, et konsept jeg lærte av min mormor. Jeg liker ikke når det blir bare stress i hverdagen, og derfor jobber jeg ikke fulltid ved skolen, forteller Skarheim.

— Det er så mye energi fra ungdommene, og de gir stor inspirasjon til låtene mine, legger han til.

Klar for turne. Mikal Reinvik (t.v) har lang erfaring som musiker og produsent, og Skarheim er takknemlig for hans bidrag til utviklingen av låtene. Foto: Anita Sjåvik.

Innspilling
Skarheim dro til Bodø for å spille inne musikken han hadde lagt. Det var i Store Studio at han ble introdusert for gjengen som nå er med i bandet Skarheim.

— Jeg møtte Carl-Henrik først, og ble introdusert for Mikal, Aksel og Thale som er freelancere i Store Studio. De har vært til stor hjelp, og bidratt til å utvikle låtene, opplyser Skarheim

— Jeg kan klimpre på gitaren min, men det er de som er flink på det tekniske, smiler han.

Mikal Reinvik er både gitarist og produsent på albumene til Skarheim.

— Jeg lurte litt på hva det var for en fyr, og ble positivt overrasket etter å ha pratet med Trond, forteller Reinvik

Høst planer
I forbindelse med det nye albumet har Skarheim sammen med Reinvik, kjørt en liten turnè med bare de to.

— Vi har hatt konsert på Nesna, Utskarpen og Mo i Rana. Det var kanon konserter der to av de var fullt hus, sier en begeistret Skarheim.

Foreløpig er det ikke satt opp nye konkrete datoer for flere konserter for duoen.

— Vi skal ha innspilling av tre låter i løpet av høsten. Det er kommet forespørsel om å ha konserter, men som jeg har måttet takke nei til siden jeg har jobben min på skolen og trenger litt frihelger også, fortsetter han.

Reinvik og Skarheim har planer om konsertturnè før jul, men Skarheim understreker at det ikke er en julekonsertturnè i seg selv. Etter hvert skal hele bandet også være med å spille konserter, avslutter han.