Turnering pizza og hygge for Bodø Innebandyklubb

Lørdag den 22 oktober feiret Bodø innebandyklubb 20år. I den sammenheng snakket vi med daglig leder Bjørn Huge og Finn Andre Gjerde som er den eneste som har vært med klubben hele veien.

Lørdag 22. oktober hadde klubben feiring av et arrangement for små og store, gutter og jenter.

-På kvelden er det arrangement for 18+ av naturlige årsaker, forteller Huge med et smil om munnen.

foto; Martin Halvorsen

Huge forteller at det er nå på formiddagen det er primært de yngre som spiller og primært senior senere på dagen. De serverte både pizza og brus til alle som var til stede i hallen.

-Pizza og burs er tiltak for barn og ungdom, noe vi satser veldig mye på og har brukt spesielt mye tid de siste 4-5 årene for å få bygd opp barn og ungdomsavdelingen i klubben.

Han forteller at de i 2018 var nesten konkurs til at nå i dag de har gode samarbeidspartnere og har investert til nesten 500 000.- norske kroner de siste par årene. Før Corona pandemien traff Norge hadde de 120 medlemmer og fredag 21. oktober på siste opptelling hadde de 181.

-Vi har hatt en fin økning. Vi fikk faktisk en økning under Corona, da vi klarte å rekruttere barn og ungdom under pandemien.

Foto; Martin Halvorsen

Innebandy interessen har blitt bedre generelt sier Hauge, han tror hovedgrunnen til det er at skolene har også fått bedre utstyr. Bodø innebandyklubb har prøvd å bidra til at nemlig skolene skal få utstyr.

-Når skolene har bedre utstyr, får ungdommene en annen opplevelse av hva innebandy faktisk er og nå ser vi at for første gang har vi en generasjon som kun har spilt innebandy.

For 10 år siden var det ikke sånn, da spilte ungdommene også innebandy med en annen sport, og falt ut fordi fotballen og handballen brukte all tiden.

-Vi ser jo at av de 181 medlemmene så er nesten 90-100 av dem fra alder 6 til 18, noe som vi har jobbet mye med, sier han stolt.

Huge ble med i Bodø innebandyklubb i sommeren 2003 via bedriftsidretten i Nordland som moren hans var leder for på det tidspunktet.

-Hun hadde rett og slett bare noen kontakter fordi de drev med bedrifts- innebandy i Bodø, så ble det at jeg og en kompis hadde lyst til å prøve innebandy fordi faren hans hadde spilt i forsvaret.

Så det gikk fra en sommertrening på en skole i 2003 da de var 15 medlemmer til at i dag de har 181.

-Det er snart 20 år for min del også, men vi har jo han Finn som blir klubbens første æresmedlem.

Finn og Bjørn, der bjørn dømmer kampen til de yngre. Foto; Martin Halvorsen
Bjørn som dømmer kamp. Foto; Martin Halvorsen

Huge forteller at når han har brukt så mye tid av livet sitt på klubben gir det energi tilbake til han når han kan se utover salen og alle ungdommene, ungene som er her og smiler.

-Det har vært enkle år og det har vært tunge år. Fra nesten konkurs til nå en av de mest driftssikre klubbene i innebandyen i Nordland om ikke Norge.

Bodø innebandyklubb har gått fra et herrelag til barne – og ungdomslag, innebandy for funksjonshemmede og har dekt det ønske de har om at alle skal inkluderes innenfor sporten i Nord-Norge.

Foto; Martin Halvorsen

-Vi starten nå for tre uker siden noe vi kaller for mandagsklubben. Det er voksne damer i alle aldere, former og fasonger i forskjellige livssituasjoner som begynte med 6 stykk og nå er det nesten 30 stykk i den gruppen der. Og det er noe vi er veldig glade over som Organisasjon.

Finn Andre Gjerde er en av de som har vært med hele veien og er i år æresmedlem.

-Jeg spiller målvakt, vært litt overalt på banen egentlig. Men begynner å bli voksen, 45 år og kanskje på tide å legge opp, men jeg synes det er så artig.

Finn i aksjon. Foto; Martin Halvorsen

Finn er veldig aktiv i Innebandy miljøet i Bodø, han er ikke bare spiler selv, men er også trener for U15, der sønnen hans spiller han har også to døtre der den ene spiller på U13 laget og en som skal begynne på 6-års laget.

-Kjæresten min er her også i dag og skal spille, så da er vi et helt fullt lag som er med.

Finn forteller at han har to lidenskapelige interesser, som er fiske og nå blitt innebandy som egentlig var ishockey. Siden det ikke var noe hockey i Bodø, ble det innebandy. Bodø innebandy består av bedrifts idrett spillere og som Finn sier «andre idrettshelter».

-Det er jo først om fremst det sosiale som gjør at jeg er med denne klubben den dag i dag. Veldig gjennomsveiset gjeng. Idretten er jo idretten, men det er det å møtes jevnlig, god garderobe kultur, sitter og prater før og etter treninger som gjøt at man blir.

Bjørn i aksjon på banen. Foto; Martin Halvorsen