Turtips for deg som ikke vet hvor man skal begynne

Bodø kommune består av 150 kvadratkilometer med mark. Marka gir bodøværingene og turistene masse tur muligheter.

Om det er fint vær en helg og du ikke vet hvilke turer og løyper som passer for deg så frykt ikke! Vi har tatt en prat med Berit Irgens, daglig leder i Bodø og omegns turistforening.

Berit Irgens er daglig leder i Bodø tur og omegn.

Vi har sjekket ut noen av Bodøs turmuligheter:

Først ut er Bodø Camping.

Hyttene er til vanlig låst, men kan lånes etter avtale.
Ved havet er det fantastisk utsikt mot fjellene. Lukten av sjø gir en følelse av sommer selv om det er langt ut på høsten.
Ofte er det vanskelig for rullestolbrukere og komme seg frem grunnet kronglete terreng. Her er veien flat helt frem mot benkene og hyttene ved sjøen.
Sitteplasser er det nok av slik at flere kan være der samtidig.
Været i Bodø kan snu veldig fort. Da er det kjekt å kunne sitte under tak.
Ved Bodøsjøen er det et rikt fugleliv.

Neste ut er det populære stedet Hunstadtoppen.

-Det er veldig mange som går dit. Det er en fantastisk utsikt og det er en rute som de fleste orker å gå, forteller Berit

Stiene i marka er godt skiltet slik at man veit man går riktig vei.
Høsten har kommet. I skogen er stiene fylt med blader som har skiftet farge å faller ned fra trærne.
Hele veien opp til Hunstadtoppen ligger det blader langs stien.
Bladene har sterke høstfarger.
At bladene visner er sjarmen med høsten og et sikkert tegn på at vinteren kommer snart.
Høsten gir trærne mørkere farger og det er grønne og brune farger som pryder marka i Bodø.
Utsikten man får fra Hunstadtoppen er en sikkelig gulrot. Toppen er 218 meter over havet.
Hunstad med fjorden ibakgrunnen.
Fra Hunstad barneskole blir løypa 3,6 km lang. Da er det godt å kunne strekke på beina når man er fremme.

Bodø er en kystby. Om du trenger litt frisk luft eller vil se naturens krefter på nært hold, finnes det flere ruter som fører ned til havet.

Om du følger stien bak Mørkvedbukta skole kommer du rett ned til havet.

Til Mørkvedbukta er det mange som går turer. Familier, mosjonister og for å lufte kjæledyr.

- Det bor mange familier i området. Det er er veldig fint sted for å ta med ungene ut. Det er mange som liker å gå hit alene også for å trekke frisk luft, forklarer Berit.

Om du ikke liker skogen kan Mørkvedbukta by på saltvannslukt og lyden av vannet som slår mot fjæra.
Det er viktig å trå forsiktig. Steinene er er ofte glatte og terrenget er ujevnt. Det er fort gjort å gli.
Tang og tare ligger rundt ved vannkanten.

Om man skal gå ned til vannet må man været ekstremt forsiktig. De sterke bølgene gjør at vannet kan skylle flere meter over strandlinjen.

Bølgene slår mot strandlinjen.
Bare et par sekunder etter har vannet kommet over steinene.

I følge NRK Nordland var Nordland stedet i Norge med mest nedbør i sommer. Og etter høsten har gjort sitt inntog kommer regnet jevnlig.

I de våteste myrene ligger det planke så man kan gå over uten å bli kliss våt.
Om man er uheldig og tråkker ut i myra kan man få vann helt opp til leggen. Fotografen kan bekrefte dette.

Bodø har mange flere løyper å by på. Det finnes noe for alle uavhengig om du liker ski, gå, sykle eller bare kort tur ut for å grille.

På Nord universitet sitt bibliotek kan du låne «På tur i Bodø». Boka er en guide over alle Bodøs dagsturer.

Denne finnes det flere av på Nord universitet sitt bibliotek.

Og om veien til biblioteket skulle bli for lang, kan du alltid klikke deg inn på https://www.bot.no