Uljana (20) har ikke stemmerett i Norge: – Urettferdig

Uljana Tambovceva har ikke norsk statsborgerskap. Dette har negative konsekvenser for store deler av hverdagen hennes.

– Jeg synes det er dumt. Det er urettferdig fordi jeg studerer her, jobber, betaler skatt og bor her. Hverdagen min er i Norge. Derfor føles det rart at jeg ikke skal ha en politisk stemme når jeg bor i Norge, forteller Uljana Tambovceva (20).

– Jeg vil også være med på å påvirke landet jeg bor i, poengterer hun.

Hun flyttet med familien fra Latvia til Sortland for tre år siden. De må ha bodd i Norge i fem år før de kan få innvilget norsk statsborgerskap.

– Da pappa fikk jobb måtte vi pakke alt og flytte hele familien.

Får ikke stipend

I tillegg til ikke å ha stemmerett kan hun ikke få stipend. Dette går ut over hennes hverdag som ungdom, føler hun.

– Jeg mottar ikke stipend fordi jeg ikke er norsk statsborger. Da jeg søkte fikk jeg som svar at det ikke var nok grunnlag til å gi meg stipend, forteller hun.

– Det reagerte jeg på. Jeg syntes det er jævlig urettferdig. Jeg gjør alt for å passe så godt inn som mulig og jobber hele tiden.

Uljana hevder at hun ikke kan søke igjen, fordi søknaden ble avvist første gang.

Uljana går første året på journalistikk ved Nord Universitet i Bodø. Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen

Som student i ny by trenger man penger til husleie, bøker, mat og arrangementer slik at man får et godt og sikkert sosialt nettverk. Dermed må Uljana jobbe mye.

– Jeg jobber på Skeidar. Jobben min betyr alt for meg, men når jeg må jobbe så ofte går jeg glipp av mye sosialt, forteller hun.

Redd for å falle ut sosialt

– Det var ingen mulighet for meg å bli med på fadderuka. Jeg må jobbe slik at jeg klarer å få hverdagen til å gå rundt.

Hun forteller at det merkes sosialt.

– Jeg er redd for at det skal ha veldig negativ innvirkning på mitt sosiale liv i Bodø, forteller hun.

Begynnelsen av skoleåret har vært hektisk for jenta.

– Jeg har fått en kjipere start enn andre. Frykten for å falle ut sosialt på grunn av mye jobbing kjenner jeg absolutt på.

Selv om hun har sine utfordringer er hun veldig fornøyd med studiet og byen.

– Jeg hadde hørt mye positivt om Bodø og Nord Universitet, så det var et naturlig valg. Lenge tenkte jeg å velge engelsk, men jeg er veldig glad i å skrive. Journalistikk tror jeg blir gøy å studere, konstaterer 20-åringen.

Mye ekle mennesker

Som utlending har Uljana fått stygge kommentarer slengt mot seg.

– Det er er mye ekle mennesker i verden. Folk hører at jeg ikke er norsk, fordi jeg har en aksent. Når de hører at jeg snakker, sier de stygge ting om meg som østeuropeer.

Uljana synes at det er veldig ubehagelig. Diskriminering har hun null forståelse for.

– Østeuropeere er en stor arbeidskraft for Norge. Hvorfor skal man ikke være takknemlig og respektfulle overfor dem, spør Uljana.

Første gang hun opplevde diskriminering var fra en kunde på jobb.

– Ei dame kom bort til meg og var direkte ufin. Jeg ble helt sjokkert. Til vanlig er jeg grei mot kundene mine, men da skrek jeg til henne.

– Hvis folk er frekke står jeg opp for meg selv, føyer hun til.

Uljana føler at hun har fått en litt vanskelig start på skoleåret. Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen

Selv om hun opplever mye fordommer fra folk, finnes det også mennesker som møter Uljana med et smil.

– Nysgjerrige folk kommer bort til meg, spør meg om kulturen min og syntes jeg har et spennende navn. Mennesker er selvfølgelig snille og vennlige også, avslutter hun.

Uvanlig å søker om statsborgerskap

Annelin Seppola (45) er førsteamanuensis ved fakultet for samfunnsvitenskap på Nord Universitet. Hun forteller at europeiske borgere som bor i Norge, men ikke har norsk statsborgerskap, kun har stemmerett under lokal- og fylkestingsvalg.

Annelin Seppola, førsteamanuensis ved Nord Universitet.

– Folk fra EØS-land har ikke stemmerett under stortingsvalg, fordi de ikke har norsk statsborgerskap. De har krav på blant annet helsetjenester, velferdsordninger og trygd, men har ikke rett til å stemme. Det er uvanlig at andre europeiske borgere søker om norsk statsborgerskap når de bor her, fordi de har mange gode krav og ordninger fra før av, avslutter Seppola.