Ungdommer sliter med hjemmeskole.
I 2020, NOVA og Universitetet i Oslo gjennomførte en undersøkelse, som tok utgangspunkt i corona situasjon, nedstengning og hjemmeskole. Over 12.000 ungdoms- og videregående skole elever, mellom 13 og 19 år, deltok i denne undersøkelsen. Resultater viste til at 6 av 10 ungdommer, fikk mindre hjelp fra lærere og lærte mindre generelt.
Årsaker til slike resultater kan være problemer med data og nett, stress og press, dårlig hjemmeskolesituasjon eller organisering av digitale møter. Alt dette påvirker konsentrasjonen, motivasjonen, sosialiseringen til elevene, som igjen fører til dårlige resultater og tap av kunnskap.
-Etter elevenes vurdering, var ikke perioden med hjemmeskole noen suksess rent faglig for de fleste elevene, sier forsker Anders Bakken
Basert på resultatene av undersøkelsen ovenfor, bestemte jeg meg for å gjennomføre en lignende undersøkelse og finne ut hvordan situasjonen er med hjemmeundervisning for øyeblikket. 55 norske studenter, i alderen 18 til 26 år, deltok i denne undersøkelsen. Resultater viste til at 2 av 10 studenter, foretrekker hjemmeskole over fysisk undervisning.
-Jeg foretrekker hjemmeskole fordi det er så mye press på skolen, både fra lærerer og medelever. Jeg føler meg mer rolig og trygg hjemme, og derfor kan jeg konsentrer meg bedre og få med meg mye mer enn på skolen, sier Eline, 18.
84% som deltok i undersøkelsen, 8 av 10 studenter, mener at de klarer seg bedre med vanlig fysisk skole. Studenter mente at hovedgrunner til en slik beslutning er mangel av fokus, sosialisering, motivasjon, mye distraksjoner, hjelp fra lærerer og generelt dårligere organisering av skoleprosess.
-Liker fysisk undervisning bedre fordi jeg klarer å følge med bedre når er på klasserommet, enn når jeg ligger i sengen med pc-en ved siden av meg. Merker også at jeg har stor motivasjon mangel under hjemmeundervisninger, derfor får dårligere karakterer, sier Vegar, 19.
-Det, som jeg magler med hjemmeskole, er å være sosial. For meg, det er mye lettere å ha kontakt både med lærerer og medelever når vi har fysisk undervisning, rekke opp hånden og stille et spørsmål, for eksempel, sier Øystein, 20.
To studenter syntes det var vanskelig å velge svaret sitt. De mente at hvert alternativ har et jevnt antall av positive og negative aspekter, og at alt for det meste avhenger av vanen, humøret til studenten selv og, selvfølgelig, smittesituasjonen.
-Godt spørsmål. Det er både og for meg. Generelt får jeg mer ut av vanlig skoleundervisning, men med tanker på corona-situasjon, så er hjemmeskole best. Er ikke så lett å følge med like godt i hver digital time, men så lenge du er interissert og har rett motivasjon, så går det bare fint, sier Martin, 19.