Unges tanker etter valget: – Bra KrF ikke kom over sperregrensen

Forhåndstemte: Vilde Knutsen og Mats Erik Lerfald hadde begge forhåndsstemt før valget. Foto: Tonje Kristin Hallingen
På Nord universitet er studentene både fornøyd og misfornøyd med valgresultatet. For Mats (24) var det både og.

13. september klokken 21 stengte de siste valglokalene i Norge. Resultatene viser at Aps leder Jonas Gahr Støre blir landets nye statsminister, og det ser ut til at han kan danne sin drømmeregjering sammen med Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti uten hjelp fra MDG eller Rødt.

Noe av det som har preget en del partier dette valget har vært at de var opptatt av å komme over sperregrensen. Det var mandag kveld tre partier som lå og vippet på sperregrensen, men bare ett parti greide å komme seg over. Ropstads KrF og Bastholms MDG måtte se seg slått og kom under sperregrensen. Venstre derimot klarte å redde seg og havnet over.

Valgets vinnere må sies å være Senterpartiet og Rødt, det er de to partiene som går mest frem fra stortingsvalget i 2017.

Alltid brukt stemmeretten

Mats Erik Lerfald (24) som studerer til å bli siviløkonom og Vilde Knutsen (23) som studerer til å bli spesialpedagog, hadde begge forhåndsstemt før valget. Og det er ikke første gang de har stemt.

– Vi har begge stemt ved alle valg vi har kunnet stemme på tidligere, både stortingsvalg og kommune- og fylkestingsvalg. I år har vi vært nødt til å forhåndsstemme siden vi ikke kommer fra Bodø, forteller de.
De vil ikke avsløre hvilket parti de har stemt på, men Mats Erik kan røpe såpass og si at det ikke er det største partiet han har stemt på.

Hvorfor har dere stemt som dere har gjort?
– Fordi jeg føler det partiet passer min tankegang, og det jeg synes er viktig for å få til et så godt som mulig samfunn, forteller Mats Erik.

Hva har vært de viktigste sakene for deg?
– For meg har jeg vært litt opptatt av dette med kontantstøtten. Jeg jobber i barnehage så den har jo litt å si for meg, sier Vilde.
Selv om de ikke ville svare på hvilket parti de stemmer på, kan man kanskje få en anelse av hvor i sjiktet de ligger.

Hva synes dere om valgresultatet?
– Nei hva skal man si, bra at Krf ikke kom over sperregrensa. Og jeg kan vel si at jeg ikke er så veldig fornøyd med valget, innrømmer Mats Erik.
– Jeg synes valgresultatet var greit, sier Vilde.

Elever: Amalie Forsberg, Maria Elena Mikkelborg og Kaja Sørnes er fornøyd med valgresultatet.

Tok valgomater for å bestemme seg

Maria (18), Amalie (21) og Kaja (18) er videregående elever som i dag befant seg på universitetet for å gjøre en oppgave.

På spørsmål om de har stemt, er svaret ja fra to av de tre, men det skulle gjerne vært tre av tre. Maria forteller at hun hadde tenkt å stemme, men at hun rett og slett ble for sen. Kaja som er førstegangsvelger hadde rukket å stemme på valgdagen, mens Amalie som har stemt en gang før hadde forhåndsstemt.

Disse jentene har alle valgt å stemme på venstresiden, og er dermed alle svært fornøyd med valgresultatet:
– Vi fikk det som vi vil så det er klart vi må være fornøyde da.
Kaja forteller at hun stemte Sosialistisk venstreparti og Amalie stemte Arbeiderpartiet.

Hva fikk dere til å stemme som dere gjorde?
– Vi har tatt flere valgomater og endte opp på samme parti. I tillegg har vi lest oss opp på de ulike partiene og hva de mener. Og dermed funnet partiet som passer våre egne meninger best.

Er det noen saker som er viktige for deg?
– For meg er tannhelse noe som er viktig. Jeg vil at det skal bli billigere, sier Kaja.