Valget nærmer seg med stormskritt: – Føler ikke at jeg har noe sterk partitilhørighet

Valget er rett rundt hjørnet og mange er spente på hva resultatet blir. To av dem som skal stemme under årets valg er Svein Valle og Elisabeth Pettersen.

Svein Valle er studentprest ved Nord universitet og er blant annet opptatt av miljø. Svein forteller at han har et godt forhold til politikk men når valget nærmer seg bruker han ikke mye tid på valgkampen.

–  Hva er ditt forhold til politikk?
–  Hva skal jeg si. Jeg er ikke en av dem som klarer å se på slike valgdebatter som går på tv når det nærmer seg valg, da ser jeg heller på Netflix. Men samtidig er jeg et politisk menneske i den forstand at jeg er opptatt av saker og hva de ulike partiene står for. Men jeg er nok en av dem som synser mer enn jeg vet, og det er ikke alltid jeg har det store initiativet til å sette meg nok inn i saker, sier Valle.

Valle forteller at han ikke har stemt enda, men at dette er noe han planlegger å gjøre veldig snart.
–  Jeg har aldri skipet et valg.

Har du alltid stemt på det samme partiet?
–  Det bruker å variere så jeg har stemt på forskjellige partier. Jeg har stemt på samme parti flere ganger, men føler ikke at jeg har noe sterk partitilhørighet, da jeg ofte er opptatt av enkeltsaker, sier Valle.

Hva er det som får deg til å skifte over til et annet parti?
–  Det er jo litt saker og trender. Jeg er jo litt opprører, så jeg har nok stemt på litt mindre partier i opposisjon for å skape litt forandringer.

Svein forteller at en av de sakene han syns er viktigst under dette valget er miljø, noe han selv mener han har merket.
–  Utenom miljø har jeg ikke så veldig mange saker som jeg er opptatt av. Jeg er opptatt av at det ikke blir store forskjeller, jeg liker bedre at det er et samfunn der det er større likheter. Men på en annen side er jeg opptatt av personlig frihet, selv om disse to ikke har så mye med hverandre å gjøre. Men jeg tenker at den viktigste saken i år er miljø, så da blir jeg plutselig miljøaktivist, sier Valle.

–  Har du tiltro til politikerne?
–  Jeg tror at politikerne går inn for å gjøre sitt beste, men så er det kanskje mange som vil være politiker fordi det er en plass der en har mye makt. Av og til kan jeg være mistenksom til motivet til politikerne, så man må basere seg på partiprogrammene og tro at de gjør sitt beste.

VALG: Svein Valle tar seg en trall på gitaren mens han venter spent på årets valg. Foto: Steinar Johnsen

Elisabeth Pettersen skal også stemme i år og er kanskje litt over gjennomsnittlig interessert i politikk og underviser i komparativ politikk ved Nord Universitet.
–  Jeg tror jeg er veldig opptatt av politikk sånn generelt sett, men det har nok noe med fagfeltet mitt å gjøre siden jeg underviser i komparativ politikk.

–  Hva er komparativ politikk?
–  Komparativ politikk dreier seg om å studere statstyring i andre land, altså hvordan andre land fungerer og hvilke valgordninger dem har og hvilken betydning det har for folk. Mye av det historiske på hvordan vi fikk demokrati, så det betyr jo at jeg er veldig opptatt av politikk overalt, sier Pettersen.

Hva med norsk politikk?
–  Jeg har ikke så god greie på det bruker jeg å si til mine studenter. Men generelt sett er jeg opptatt av norsk politikk, jeg følger jo med.

Pettersen forteller at hun ikke har stemt i forkant av årets valg, men at det skal skje på selve valgdagen som hun opplever som en type festdag. Elisabeth sier videre at det ikke har variert mye på hvilke parti hun har stemt på siden hun var 18 år, der det kanskje har vært et lite hakk nå og da men at det har holdt seg stabilt på hvilke parti hun har stemt på.

–  Hvilke saker er det som er viktigst for deg?
–  Velferdsstaten er ganske viktig for meg, det han jo være så mangt men en ting er helse men også utdanning.

Har du tiltro til de norske politikerne?
–  Generelt er tilliten til de norske politikerne ganske stor i forhold til andre land. Norge er et lite land som er forholdsvis veldig åpent, hvis det skjer noe tull er det ofte slik at man kan avsløre det ganske kjapt, mener hun.

Elisabeth avslutter med å si at norsk politikk interessant og det er viktig at man er interessert i norsk politikk.
–  Vi tar ofte samfunnet for gitt og det bør vi ikke gjøre.

Stikkord