Vetle (20) var hjemme på juleferie i Gjerdrum da katastrofen inntraff: – Flere av vennene mine har det tøft nå

Juleferien ble ikke som forventet for lærerstudent Vetle Torper.

Vetle Torper (20) studerer for å bli grunnskolelærer ved Nord universitet i Bodø. Da førsteårstudenten leverte inn siste eksamen for semesteret like før jul, kunne han aldri sett for seg hvordan ferien på hjemplassen Gjerdrum egentlig skulle bli.

Natt til 30. desember i fjor gikk det største leirskredet i moderne tid i Norge i den lille Østlands-kommunen Gjerdrum. Sju personer er funnet omkommet og tre er fortsatt savnet, ifølge NRK. Flere hundre mennesker mistet hjemmene sine, og opp mot 1000 personer ble evakuert.

– Flere av de som mistet hus og hjem er vennene mine, de har det tøft nå, sier Vetle til Nettopp.

Sjokk og forvirring

Kun to timer før leirskredet gikk, kjørte Vetle en kompis hjem til Ask, hvor skredet fant sted. Han bor selv to kilometer fra Ask.

– Jeg våknet klokken fem eller seks med flere tapte anrop fra ham. Han bor bare 300 meter fra der raset gikk.  "Skal du ikke spørre meg om det går bra", sa han. Jeg hadde nettopp stått opp så jeg ante ikke hva som hadde skjedd. Han sa det hadde gått et leirskred og at han og familien var blitt evakuert til Olavsgård på Skjedsmo. Heldigvis gikk det bra med dem.

20-åringen forteller om et lokalsamfunn i sjokk og forvirring i timene etter skredkatastrofen.

– På sosiale medier florerte det av etterlysninger fra folk som savnet familiemedlemmene sine. Det var helt kaos, og ingen visste særlig mye. De første timene var veldig stressende, forklarer Vetle.

Forsto dere da hvor alvorlig det var?

– Jeg satt hjemme med familien, for vi fikk ikke lov å gå ut noe sted. Alle veiene var stengt, så det var umulig å komme seg inn til sentrum. Vi fikk med oss det som var på nyhetene. Noen var savna og etterlyste, men det var ingen da som faktisk skjønte hvor ille det var.

Kjip nyttårsfeiring

Det ble naturligvis en svært amputert nyttårsfeiring for Vetle og andre som befant seg på Gjerdrum.

– Familien og jeg skulle feire nyttårsaften der raset gikk, selvfølgelig ble ikke det noe av. Det er ganske rart å tenke på. I tillegg ble sentrum stengt av, ingen fikk lov å kjøre inn eller ut og alle butikker var stengt. Vi mistet vannet hjemme, så det ble satt opp vannstasjoner som folk fikk hentet vann fra. Delingene på sosiale medier om folk som var savnet fortsatte, og alle satt bare og ventet på oppdateringer over antall omkomne, sier Vetle, tydelig preget.

– Alt i alt en skikkelig kjip nyttårsfeiring, konstaterer han.

Bodø-studenten forteller om en kommune som virkelig har stått sammen etter skredtragedien. Han er også rørt og glad for å se støtten og kjærligheten som har blitt vist fra folk over hele landet.

– Folk har hjulpet hverandre med alt som er. Matbutikkene og kebabsjappene har gitt ut mat til de som trenger det. Nabokommuner har stilt opp med alt mulig. Kanari-fansen (Lillestrøm SK-supportere) har holdt innsamlingsaksjoner på Olavsgård hotell og Holter for klær til folk og leker til unger som trengte det. Det var sykt å se hvor mye som ble samlet inn på kort tid. Det er jo samlet inn millioner bare fra privatpersoner som har lyst å hjelpe. Alle har gjort alt de kan for å hjelpe de som er blitt rammet.

IKKE DET SAMME: Årets nyttårsfeiring ble naturligvis ikke det samme som tidligere år for Bodø-student Vetle Torper og kompisgjengen. Foto: Thomas Fredrik Kristensen

Tilbake i Bodø

Lærerstudenten er nå tilbake på studiet i Bodø. Avstand fra venner som sliter og lange dager med digital undervisning og lite sosial kontakt har gjort starten på året tung for Vetle.

– Det har vært vanskelig. Jeg har vært mye alene og prøvd å snakke så mye jeg kan med folk hjemme, for å høre hvordan det går og om det er noe jeg kan gjøre herfra. En av kompisene mine har mistet huset, og bilen deres raste ned i hullet for noen dager siden. Han lurte på om jeg hadde en spillkonsoll som jeg kunne låne søstra hans, så vi fikk heldigvis fikset det.

– Å være så langt unna har vært tøft, når jeg føler jeg burde vært hjemme og hjulpet til, legger han til.

Han tror det vil ta flere år før livet begynner å nærme seg normalen igjen for lokalsamfunnet på Gjerdrum.

– Det vil ta lang tid, spesielt for de som bor der skredet var og ikke minst for de som mistet sine nærmeste. Det er mange tomteverdier som er på bånn, og det vil ikke være attraktivt å bo i Gjerdrum på en stund. Det kommer nok til å ta noen år før ting blir noenlunde normalt igjen, avslutter han.