Maja og Isabell fikk en forsmak på yrkeslivets muligheter

Over 200 sjetteklassinger i Bodø fikk læring gjennom lek under Nyskjerrigperdagen på Nord Universitet.

Fra onsdag 18. til søndag 29. arrangeres Forskningsdagene 2024 på Nord Universitet, en festival som tilbyr gratis og lærerike arrangementer for både små og store.

I dag arranger Kunnskapsparken Bodø «Nysgjerrigperdagen», en dag hvor sjetteklassinger i Bodø blir invitert til campus for å ta aktiv del i ulike forskningsstasjoner.

Temaet er helse

Sunniva Amundsen (25), trainee i Kunnskapsparken Bodø, er en av arrangørene av dette forskningsarrangementet.

Sunniva Amundsen (25) er trainee i Kunnskapsparken Bodø, som arrangerer Nysgjerrigperdagen. Foto: Sara Gulliksen Wik

– I dag er temaet helse, og barna får prøve seg på ulike stasjoner her på universitetet. Formålet er å øke bevisstheten rundt yrker innen beredskap, sykepleie og trening, slik at de kan ha dette i tankene når de skal ta yrkesvalg, forklarer hun.

200 elever fra fem forskjellige skoler roterer mellom ulike stasjoner, der de får prøve seg på alt fra håndvask og hygiene til beredskapsøvelser. Foto: Sara Gulliksen Wik

– Vi har blant annet en beredskapsøvelse der de ser på ulike skilt som indikerer at noe skjer, de får prøve HLR (hjerte-lunge-redning), og se på sengepostdukkene som sykepleiere bruker, forteller Amundsen.

Vi fulgte klasse 6C fra Mørkvedmarka barneskole på noen av postene.

I starten hadde de en quiz hvor de gikk rundt på ulike stasjoner på campus og løste oppgaver knyttet til det de skal lære om.

Nysgjerrigper: Elevene i 6C var ivrige på quiz. Foto: Sara Gulliksen Wik
Her var oppgaven: Hva skal ut av beredskapslageret? Foto: Sara Gulliksen Wik

Deretter hadde de opplegg knyttet til beredskap, hvor de gikk igjennom hva som er viktig å ha i en krisesituasjon.

Neste post fikk de se på sengepostdukkene som sykepleiere bruker, og leke seg litt med stetoskop.

De fikk se på sengepostdukkene og lærte litt om hvordan sykepleierstudentene jobber. Foto: Sara Gulliksen Wik
Det var godt engasjement og alle barna sto i kø for å få prøve. Foto: Sara Gulliksen Wik

På neste stasjon lærte de om viktigheten av hygiene innenfor helsearbeid. Der ble de testet på sine kunnskaper om bakterier og smitte, og fikk opplæring i ulike potensielle smitteveier. Deretter fikk de kurs i hvordan de skal ta på munnbind og sterile hansker.

Etter kurset fikk de selv prøve ta på sterile hansker og munnbind slik som sykepleierne gjør det. Foto: Sara Gulliksen Wik
Både elever og lærere var engasjerte og stilte masse spørsmål. Det kom flere kommentarer fra elevene om at det er gøy å få gjøre noe litt annerledes Foto: Sara Gulliksen Wik

Etter lunsj dro barna til Mørkvedhallen for å være med på forskning på helse og idrett, der de blant annet fikk testet ut pulsbelte. På siste stasjon fikk de prøve seg på HMS.

En suksess

Det er tydelig at barna trives godt, og de er engasjert i å dele sine tanker om dagen. Quizen i starten var en klar favoritt blant alle elevene.

Elevene i 6C på Mørkvedmarka skole. Foto: Sara Gulliksen Wik

– Det var veldig bra. Det gøyeste var quizen på starten, sier eleven Maja.

Det var ikke alle som hadde en klar forståelse av formålet med dagen, utenom en av de få fremmøtte.

– Vi er her for å lære og se hvor vi kan jobbe. Jeg synes det var veldig gøy, sier Anfisa.

Dennis er enig i at quizen var høydepunktet, samt at de fikk godteri.

Naol foretrekker dropsen han fikk, og Signe Elise nevner også gleden ved quizen

– Jeg synes det var gøy med quiz og godteri, sier hun.

På spørsmål om de har hatt det gøy og vil gjøre dette igjen, svarer alle i kor:

– Ja!

Amundsen forteller at Nysgjerrigper-dagen har blitt en tradisjon som har vært en suksess i mange år. Det er ingen tvil om at det ble det i år også.

Roy Horn og Beate Laugsand er lærere for klasse 6C på Mørkvedmarka barneskole. De er glad for å kunne gi elevene en litt alternativ skoledag og sier at de sjeldent takker nei til muligheter som dette. Foto: Sara Gulliksen Wik

– Det er gull for elevene å få delta på arrangementer som dette med varierte og praktiske oppgaver i et nytt miljø. Veldig artig å lærerikt, sier lærer Roy Horn.

Avslutningsvis forteller han at alle elevene ga positive tilbakemeldinger til lærerne etter dagen var over, og ønsket flere slike dager.