Tør ikke vandre rundt på egen eiendom alene: – Frykter elgen skal komme

Flere av beboerne i Seivåg på Straumøya i Bodø kommune har i lengre tid følt seg utrygge av den store elgbestanden som har tatt seg til rette i området.

Nå vil innbyggerne på Seivåg at kvoten på jakt av elg skal justeres opp.

Elgene som svømte over til øya på 60-tallet har økt kraftig i antall. Kjell Ove Andersen med naboene Fritz-Arne Olsen og Tora Olsen og Wilhelm Seivåg og Jorunn Seivåg reagerer kraftig på antallet elger på øya. Flere av dem kan huske når elgen kom til gårds, men har aldri opplevd at det var et problem.

– Det er altfor mange og de tar seg altfor godt til rette, forteller en fortvilet Wilhelm, som har bodd i Seivåg hele livet.

Har gitt opp

Elgbestanden på øya har gjort at flere ikke føler seg trygge lengre. Kjell Ove Andersen forteller at han tidligere har kjørt barnebarnet til bussholdeplassen, som ligger ca. 200 meter fra huset, fordi hun er redd elg. Elgen er mest aktiv på kveldstid og i skumringstiden.

Innbyggerne på Seivåg føler de ikke kan gå trygt på sin egen eiendom, i frykt for at elgene skal dukke opp.

– Vi føler ikke at vi har den livskvaliteten vi burde ha. Vi opplever at vi ikke kan ferdes rundt på egen eiendom alene uten frykt for at elgen kan komme, forklarer en oppgitt Kjell Ove.

Både Kjell Ove Andersen og Wilhelm Seivåg har gitt opp å skremme vekk elgen fra hagen. Begge har opplevd og blitt jaget tilbake inn i huset av elgen.

– Antallet må ned

Wilhelm mener at grunnen til at elgene trekker ned i hagene deres er mangel på mat i skogen. Dette går utover bærbusker og epletrær.

– Vi våknet til at elgen sto og spiste av epletreet vårt rett utenfor soveromsvinduet, sier en forbauset Tora Olsen.

Jorunn Seivåg og Olsen har begge endt opp med å måtte rive bærbuskene deres på grunn av ødeleggelsen elgene har gjort. De ser heller ikke noe poeng i å kjøpe nye, da det ikke vil være noe de kandra nytte avfør elgen har spist opp hele busken.

Elgjaktsesongen i Bodø startet mandag 25. september, og det skal før lillejulaften bli felt 16 elg fordelt på fire jaktlag på Straumøya. De reagerer på den lave kvoten av elg som skal felles, i forhold til det store antallet elg på øya. Kjell Ove Andersen forteller at han telte 50 elg på jorde utenfor huset sitt.

– Det er alt for mye elg, og antallet må betraktelig ned, det handler ikke om at vi hater elg, men når elgene føler seg mer hjemme på vår tomt enn oss, er det et problem.

De har prøvd å få kontakt med viltnemda for å få endret kvoten uten lykke. Viltnemda forteller at man kan søke om endring av kvoten etter jaktsesongen, men dette må bli gjort av en som er en del av et jaktlag, noe ingen av de vi har snakket med er.